Kan jag använda appen på Apple Watch eller andra smarta klockor?
- Nej, appen Sms-livräddare är idag inte utvecklad för smarta klockor och det är oklart hur positioner och notiser förs över till systemet. Vi rekommenderar att du slår av notiser för appen Sms-livräddare på din klocka och liknande för att undvika problem.
Kan jag ha två konton och kan jag ha appen både på min jobbtelefon och min privata telefon, eller på min telefon och min padda?
- Du rekommenderas att endast har ett konto, annars finns risk att du vid larm upptar en plats för en annan livräddare, som också skulle kunna hjälpa till. Systemet larmar upp till 30 av de närmaste frivilliga livräddarna och vi vill att så många som möjligt ska få larmet eftersom en del behöver tacka nej av olika orsaker. Du ska inte vara inloggad på två olika enheter med samma profil. Systemet är anpassat för ett konto och en enhet per frivillig livräddare.
Är mina personuppgifter säkra när jag registrerar mig som frivillig livräddare?
- Heartrunner Sweden AB, som äger och driver systemet Sms-livräddare, är personuppgiftsansvariga och behandlar era personuppgifter i enlighet med GDPR och sin dataskyddspolicy. Dina personuppgifter skyddas och lämnas inte ut till tredje part utan att ni tillfrågats och lämnat godkännande. Om det efterfrågas kontakt med frivilliga livräddare från region, ambulans eller till exempel anhöriga till den drabbade blir du kontaktad och sedan förmedlas kontakt endast om du först säger okej. Du kan vara trygg med att din identitet är skyddad. Om du fortfarande är tveksam så avstå från att registrera dig, det är frivilligt.
Kan någon se vem jag är när jag svarar på larm?
- Nej, inte idag. De som arbetar med systemet Sms-livräddare kan i efterhand ta reda på vem som varit på vilket larm för analys och uppföljning. Om det efterfrågas kontakt med frivilliga livräddare från region, ambulans eller till exempel anhöriga till den drabbade blir du kontaktad och sedan förmedlas kontakt endast om du först säger okej. Du kan vara trygg med att din identitet är skyddad. I enstaka fall kan även polisen begära uppgift om en insats.
Larmas frivilliga livräddare ut samtidigt som blåljusen?
- Det är endast larmcentralen som vet exakt när frivilliga larmas till ett visst hjärtstopp i förhållande till ambulans och räddningstjänst. Utlarmning av frivilliga kan rent tekniskt ske samtidigt som blåljus, men det kan finnas omständigheter som gör att det blir någon minuts fördröjning, till exempel informationsinhämtning. Systemet Sms-livräddare vet inte var blåljusenheterna befinner sig och det är heller inte information som är tillgänglig för allmänheten. Om du är i en tätort finns större chans att de är nära och snabbare, om du befinner dig på landsbygden tar det troligen längre tid på grund av avstånd, men det är slumpen som avgör. Om du har frågor om utlarmningen och tiderna så kan endast respektive larmcentral svara på det och du måste kontakta dem själv.
Hur uppdaterar jag appen?
- Precis på samma sätt som du gör med andra appar: via Appstore eller GooglePlay. Sök på Sms-livräddare i din appbutik så kommer appen upp och du kan välja att uppdatera om det finns en ny version. Står det istället Öppna har du redan senaste versionen installerad. För androidanvändare dyker det upp möjlighet att uppdatera appen direkt under Inställningar i Meny.
Hur byter och uppdaterar jag telefonnummer i appen?
- Det går inte att byta mobilnummer i en registrerad profil. Om du vill byta ditt nummer behöver du radera din profil. Gör så här: öppna appen och Meny, gå till Inställningar, skrolla ner och välj Radera profil. När detta är gjort kan du registrera dig på nytt med dina nya uppgifter. Om du inte längre kan logga in och behöver ändra dina kontaktuppgifter för att kunna göra det kontaktar du oss via kontaktformuläret i appen eller här, så hjälper vi dig vidare.
Var registrerar jag en hjärtstartare som inte syns i appen?
- Appen hämtar information om hjärtstartare från Sveriges Hjärtstartaregister som ägs av Svenska rådet för hjärt-lungräddning. Här registrerar du hjärtstartare. Om det inte är du som äger den behöver du kontakta ägaren till hjärtstartaren och be dem registrera den i Sveriges Hjärtstartarregister.
Varifrån kommer informationen om hjärtstartarna? Om en hjärtstartare har fel information i hjärtstartarregistret, visas det fel i appen då?
- Den information som systemet visar om hjärtstartarna hämtas från Sveriges Hjärtstartarregister, och den information som ägaren till hjärtstartaren skrivit in i registret är den som visas i appen. Om någon registrerat öppettider och annan information felaktigt eller om uppgifter saknas gällande en hjärtstartare slår det därför igenom i appen och därmed för de frivilliga livräddare som kallas till en viss hjärtstartare. Därför är det superviktigt att registrera sina hjärtstartare med korrekta uppgifter.
Jag jobbar i vården och undrar över min roll på platsen när jag larmats via appen Sms-livräddare?
- När du larmas via appen Sms-livräddare är du på plats som privatperson, precis som de övriga frivilliga. Oavsett yrke är ni där som privatpersoner utan andra befogenheter, men med mer kunskap. Tänk på att föregå med gott exempel, använd din kompetens, men överskrid inte befogenheter som privatperson.
Jag vill inte ha larm vissa perioder, hur kan jag stänga av?
- Logga ut ur appen tillfälligt när du inte vill få larm. Det gör du i appen genom att öppna Meny, välja Inställningar och klicka på Logga ut. Kom ihåg att logga in dig när du är redo för larm igen.
Notisen från appen på min androidtelefon visar en annan position än där jag är. När jag öppnar appen så visas däremot rätt position på kartan.
- Det är telefonens operativsystem som styr detta och ingen förklaring finns. Systemet Sms-livräddare har korrekt position om du öppnar appen och kikar på kartan. Du kan klicka på notisen och stänga av den om den stör. När larmet kommer svarar du JA och då hittar systemet dig och du får rätt position, om du sedan inte kan ta larmet avböjer du inne i appen. Det är alltså bra att först tacka JA. Om du sedan avbryter din medverkan påverkas varken antal övriga frivilliga som larmas eller larmet i sig.
Kan jag stänga av notisen som visas på min Androidtelefon om att appen Sms-livräddare använder min plats i bakgrunden/anger adressen?
- Den notisen kommer från din Androidtelefon och du kan ”långklicka” på notisen för att få upp alternativ om att leverera tyst eller stänga av den. Detta kan inte ändras via systemet Sms-livräddare eftersom det är ett krav från Google att appen ska skicka sådana notiser för att göra dig uppmärksam på att appen använder platstjänster i bakgrunden.
Jag vill byta lösenord, men får ingen kod?
- Du måste ange samma e-postadress som när du registrerade din profil. Fundera på vilken e-post det kan vara och försök igen. Minns du inte så kontakta supporten i din region så hjälper de dig. Kolla också bland spam-mejlen, där kan mejlet med koden hamna.
Jag kan inte stänga av batterioptimering för appen på min Androidtelefon?
- Du ska ändra detta i din telefon, följ länken efter den röda cirkeln under Inställningar i appen och se till att listan visar Alla appar, leta reda på Sms-livräddare och välj Batterioptimera inte.
- Du kan också söka på Sms-livräddare i din telefon, svep från botten och upp. Skriv Sms-livräddare och gå ner en bit på skärmen så du kommer till ett ”kugghjul” där det står Inställningar. Klicka på Sms-livräddare under Appar där. Scrolla ner till Batteri, klicka och välj Inga begränsningar. Klart.
- Googla annars på din specifika telefonmodell, det kan skilja sig åt mellan modellerna.
Var någonstans kan jag få larm?
- Du som registrerat dig som frivillig livräddare i appen kan få larm i alla regioner som är anslutna till systemet.
Jag saknar vår hjärtstartare på kartan i appen, hur gör jag för att den ska synas där?
- Om du saknar en hjärtstartare i vår app, men själv inte äger den, uppmana innehavaren att registrera den på hjartstartarregistret.se.
Hur ser det ut och låter när jag får ett larm i appen?
- Du kan testa hur larmet låter och ser ut i appen. Välj Testlarm i menyn så får du både se och höra hur ett larm går till. Notera att du behöver ställa in din telefon rätt för att kunna ta emot riktiga larm. Under Inställningar i appen ska du ha tre gröna cirklar. Läs mer här. Observera att vid ett testlarm så tas ingen hänsyn till om hjärtstartare är tillgängliga eller inte och finns ingen sådan inom rimligt avstånd skapar systemet en fiktiv position för hjärtstartare.
Varför måste jag godkänna Platstjänster för appen?
- Du måste godkänna att appen använder Platstjänster, och du måste välja Alltid, annars kan vi inte hitta dig om ett hjärtstopp sker i ditt närområde. Detta kan du justera i inställningarna i din telefon genom att godkänna Platstjänster för appen Sms-livräddare och slå på Alltid.
Hur ofta bör jag repetera min HLR-kunskap?
- Enligt Svenska HLR-rådets rekommendationer bör du en gång per år gå en repetitionskurs i HLR. Det tycker vi också är bra. Sök på nätet och se vilka kurser som finns i ditt närområde. Vi erbjuder varken utbildning i HLR eller repetitionsutbildningar. För att uppdatera dig kan du gå Svenska HLR-rådets interaktiva webbutbildning och här kan du börja leta efter HLR-utbildare i din närhet.
Om jag tackar nej till larm, innebär det att jag inte får larm i framtiden?
- Nej, det spelar ingen roll, du kan få larm i framtiden oavsett.
Kan frivilliga livräddare ha gemensam klädsel så att vi känner igen varandra på platsen och så att jag lättare kan hämta hjärtstartare på vägen?
- Att vara frivillig livräddare och larmas genom systemet Sms-livräddare innebär inga andra befogenheter än att vara en godhjärtad medmänniska. Att ha gemensamma kläder riskerar att göra oss för lika räddningstjänst eller liknande och det kan vara vilseledande. Det är bättre att du presenterar dig som frivillig livräddare, eller sms-livräddare, och visar upp appen för de du möter när du ska hämta en hjärtstartare eller kommer fram till den drabbade. Det har hittills inte rapporterats om några större problem gällande privat klädsel. Det tar också tid att byta om, tid som är för värdefull för den drabbade.
Kan man få parkeringsböter när man är på larm och vad gäller vid parkering?
- Ja, man kan få böter om man parkerar fel som frivillig livräddare, precis som vanligt. Vi frivilliga är endast hjälpande medmänniskor och de regler som gäller oss som privatpersoner gäller även när vi är på larm. Det är upp till en själv om man vill chansa gällande parkeringen. Tänk också på att alltid parkera så att räddningstjänst och ambulans inte hindras när de kommer.
Visar appen om jag ska hämta hjärtstartare eller inte?
- När du tackat ja till ett larm hänvisas du antingen direkt till platsen för hjärtstoppet eller direkt till en hjärtstartare som systemet valt ut åt dig, och du kan nu själv välja en annan hjärtstartare på kartan genom att klicka på en av de andra gröna ikonerna. Du kan också välja att ta dig direkt till den drabbade genom att klicka på den rödvita hjärtikonen. När du gör detta ser du hur rutten ritas om på kartan. Du kan nu alltså själv bedöma vad som går snabbast för dig givet var du befinner dig i förhållande till de hjärtstartare du känner till. Dina val påverkar inte andra larmade frivilliga eller larmet i sig. Läs mer här.
Varför visar larmnotisen ett annat avstånd än det som sedan visas i appen?
- Systemet Sms-livräddare använder den senast kända positionen, som din telefon ger oss, för att välja ut kandidater som får larm. Om din telefon till exempel minns en position utanför radien får du inte larmet. Om du ofta använder appar som positionerar dig finns en mer aktuell position på dig i telefonen. Om du inte har varit aktiv på telefonen på en stund minns den en tidigare position. Hur du använder din telefon påverkar alltså om du får ett larm eller inte och detta kan också ge en diff mellan avståndet som anges i larmnotisen och det avstånd som sedan visas i appen. Det är först när du tackar ja som vårt system kan positionera dig exakt.
Ser inte JA- och NEJ-knapparna vid larm, varför blir det så?
- Detta kan bero på att du ställt in större text på din telefon, därför ökar vissa element i appen i grad, och på vissa skärmstorlekar hamnar knapparna utanför skärmen. Återställ storleken på text i inställningarna i din telefon så löser det sig.
Vad gör jag om jag har tekniska problem med appen?
- Testa att starta om telefonen först, om det inte hjälper ska du avinstallera appen och ladda hem den igen, då får du även garanterat den senaste versionen. Om det inte hjälper får du gärna rapportera eventuella tekniska problem. När du tar kontakt ska du i så fall ange mobiltelefonmodell och operativsystemsversion för att underlätta hanteringen (om du är inne i appen kan du kopiera denna info under Inställningar), och beskriv problemet tydligt så att vi snabbt förstår vad det gäller.
Hur avregistrerar jag mig?
- Det gör du i appen under Inställningar. Öppna Meny, välj Inställningar och klicka på Radera profil. Detta kommer radera din profil och du kommer inte längre att få larm. Din personliga information kommer raderas eller avidentifieras i enlighet med vår dataskyddspolicy.
Jag tackade ja först och avbröt sedan, är det okej?
- Att först tacka ja och sedan avböja är okej. Du ska alltid göra en egen bedömning om det är rimligt att ta sig till platsen på kort tid, om den drabbade råkar befinna sig på fel sida motorvägen eller andra sidan sjön och liknande. Om du tackar ja, nej eller avböjer efter att du tackat ja påverkar inte larmet i övrigt. Upp till 30 av de närmaste frivilliga larmas till platsen. Ambulans och ofta även räddningstjänst är alltid på väg.
Jag fick ett larm men det var ett geografiskt hinder i vägen (sjö, flod, väg eller annat). Kan inte systemet ta hänsyn till sånt?
- Nej, i dag kan systemet inte ta hänsyn till geografiska hinder. Vid larm får du en karta där din plats och platsen för larmet visas, då kan du enkelt se om du kan ta dig dit. Om du svarar ja eller nej påverkar inte antalet övriga utlarmade frivilliga livräddare, det påverkar inte heller larmet i sig. Om du efter att du tackat JA anser att det är för långt så kan du avbryta larmet i appen. Du avbryter då endast din egen medverkan och det är helt okej. Det kan vara bra att veta att upp till 30 frivilliga larmas, och ambulans och räddningstjänst är alltid på väg.
Jag fick ett larm, men det saknades portkod så jag kunde inte komma in och hjälpa till. Hur ska jag göra?
- Prova att knacka, ropa eller ringa på en grannes porttelefon. Du kan inte kontakta 112 för det är inte säkert att den som svarar kan komma åt information i larmet. Sms-livräddare samarbetar med SOS Alarm och Sjukvårdens larmcentral för att i större utsträckning ge mer information i larmen gällande hur ni tar er in, liksom att larmcentralen ska använda möjligheten att uppdatera larmet med portkod och annat om det saknas initialt.
Ambulans och räddningstjänst var redan på plats när jag kom, varför kan jag inte få ett meddelande om det så jag slipper åka dit?
- När blåljusen är framme skickar de info till larmcentralen. Vårt system har dock inte tillgång till denna info. Larmcentralen kan avbryta Sms-livräddare-larm om nya uppgifter tillkommer, men har inte information om var alla frivilliga befinner sig. Att avbryta ett larm gäller då samtliga frivilliga individer, även de som eventuellt redan är på plats och hjälper till, vilket kan skapa förvirring. Det är såklart frustrerande att som frivillig mötas av blåljus som redan är på plats, men slumpen avgör ju också vem som kommer först, nästa gång kanske det är du, och därför är det viktigt att svara JA på larm varje gång (när man har möjlighet). Många gånger kan man också vara till hjälp även om blåljusen redan är där, kanske trösta en anhörig, hålla upp dörrar, bära väskor osv.
Varför fick jag inget larm?
-
Idag finns över 130 000 frivilliga livräddare anslutna till Sms-livräddare och det gör att systemet ofta når dagens maxgräns på 30 personer, som är i närheten och väljs ut som kandidater vid larmen. Det kan vara en orsak till att du vid något tillfälle inte fått larm, du kanske var den 31:a frivilliga.
-
Har du dubbelkollat att cirklarna under Inställningar i appen är gröna? Det är viktigt att du tillåter platstjänster Alltid, och att du tillåter notiser. För androidtelefoner är det batterioptimering som brukar kunna ställa till det, den blockerar platstjänster och bakgrundsuppdateringar. Det är en inställning som behöver göras i telefonen.
-
En annan orsak är att din telefon inte alltid vet exakt var du är precis när larmet kommer. Vårt system använder den senast kända positionen, som din telefon ger oss, för att välja ut kandidater som får larm. Om din telefon till exempel minns en position utanför radien får du inte larmet. Om du ofta använder appar som positionerar dig finns en mer aktuell position på dig i telefonen. Om du inte har varit aktiv på telefonen på en stund minns den en tidigare position. Hur du använder din telefon påverkar alltså om du får ett larm eller inte och detta kan också ge en skillnad mellan avståndet som anges i larmnotisen och det avstånd som sedan visas i appen. Om du efter att du tackat ja upptäcker att du inte kan ta dig till platsen i tid kan du avbryta din medverkan i appen. När du avbryter påverkar det varken larmet i sig eller övrigt antal utlarmade frivilliga.
- Geografisk närhet är inte den enda parametern som systemet använder för att välja ut kandidater vid larm. Se till att du tillåter Platstjänster Alltid och inte har batterioptimering aktiverat för appen på androidenheter. Detta kan du se genom att de tre cirklarna under Inställningar är gröna och att du har den senaste versionen av appen installerad. Om du har frågor om larm som skickats ut eller inte vid någon tidpunkt så hänvisas du till aktuell larmcentral.
- Frivilliga larmas inte till alla hjärtstopp. Det finns exklusionskriterier som larmcentralen utgår från.
Jag fick ett larm men när jag accepterade var det borta, vad hände?
- Att larmet försvinner kan bero på nätverksproblem där du är, och att informationen som systemet försöker skicka inte kan tas emot av din telefon. Svajpa fram notisen för larmet eller gå till notiscenter på din telefon och klicka igen, det kan få din telefon att hämta data en gång till. Larmcentralen kan också avbryta larm om ny information tillkommer gällande den som drabbats: personen kanske kvicknade till eller det kan vara omständigheter på plats som gör att frivilliga inte ska larmas. Det finns kriterier för utlarmning, och frivilliga ska till exempel inte larmas vid suicid eller olyckor.
Vad händer efter att jag sprungit på larm?
- Efter att du accepterat ett larm får du en enkät med frågor om vad du gjorde och vad som hände. Den skickas till din mailadress inom ett par timmar efter larmet. Frågorna i enkäten ligger till grund för de kvalitets- och vetenskapliga utvärderingar som görs av systemet Sms-livräddare. Svaren är också värdefulla för uppföljning i de regioner som är anslutna till systemet. Det är alltså så dina svar används och det är därför viktigt att du svarar på enkäten.
Kan jag få veta hur det gick för den drabbade?
- Det är information som Sms-livräddare inte har tillgång till på grund av patientsekretessen. Det är möjligt, men ovanligt, att regionen får kännedom om utgången. Du kan dock prova att ställa frågan till regionen. I vissa fall tar anhöriga eller överlevaren själv kontakt med Sms-livräddare för att få reda på vilka frivilliga som hjälpte till på plats. De vill ofta tacka för hjälpen och få veta mer om händelseförloppet. Då kontaktas du och får en fråga om det är okej att anhöriga/överlevare kontaktar dig.
Kan jag registrera mig som frivillig livräddare om jag har kunskaper i HLR men är under 18 år?
Nej, för att registrera dig som frivillig livräddare ska du vara över 18 år och ha kunskaper i HLR. Åldersgränsen och kravet att vara myndig är satt tillsammans med 112 och anslutna regioner med bas i juridiken och för att det ska kunna forskas på systemet utan ytterligare medgivande. Du behöver också kunna ta egna beslut om att frivilligt hjälpa till med något som handlar om liv och död för en annan människa. Vi gör dessvärre inga undantag, även om du har både kunskap och engagemang.
Jag har ingen täckning, kan jag få larm ändå?
Nej, larmet skickas över mobildata, du behöver ha täckning eller wifi för att kunna ta emot larm.
Jag fick larm men såg ingen information om det när jag öppnade appen, vad hände?
Larmet kommer som en pushnotis till din telefon. Du ska klicka på notisen för att se larmet korrekt i appen. Om du vid larm i stället öppnar appen som du vanligen öppnar appar kan det saknas information i larmet. Du kan hitta tillbaka till notisen i notiscenter på din telefon.
Varför står mitt förnamn på efternamnsraden i Profil?
Detta gäller endast Android-telefoner. I samband med att din app uppgraderades till 4.0 hamnade ditt förnamn på fel rad. Det påverkar inte om du kan få larm eller inte och du kan lätt ändra detta genom att gå in i Profil via Meny i appen, och välj Redigera profil.
Larmet blev avbrutet, varför avbröts larmet?
Om larmet i din telefon avbryts innan du är framme på platsen för hjärtstoppet ska du inte fortsätta dit utan omedelbart avbryta din medverkan. Respektera avbrutna larm för att inte utsätta dig för risk. Ett larm kan avbrytas av flera olika anledningar och beslutet fattas av larmcentralen baserat på information i 112-samtalet.
Går det att fixa att telefonen förbrukar mycket batteri?
Om du upplever att din telefon förbrukar mycket batteri efter att du uppdaterat appen gör du så här för att åtgärda det:
iOS: Uppdatera till den senaste versionen av iOS.
Android: Avinstallera appen och hämta den igen.
Var kan jag hitta en utbildning i hjärt-lungräddning, HLR?
Vi på Sms-livräddare erbjuder inte utbildning. Du kan söka på nätet efter utbildare nära dig. Om du vill repetera dina kunskaper i hjärt-lungräddning erbjuder Svenska HLR-rådet en webbutbildning. Den tar 15 minuter och kostar ingenting.
Vad gör jag om jag behöver prata med någon efter att jag varit på larm?
Du som väljer att vara frivillig livräddare kan få vara med om att den som drabbats av hjärtstopp inte går att återuppliva eller redan har varit avliden en tid. Om du varit på ett larm och i en situation som du bär med dig och är påverkad av ska du kontakta regionsamordnaren i din region för råd och stöd.
Jag hör inget ljud när jag gör ett testlarm, vad är fel?
Ett testlarm sker lokalt på din telefon, därför behöver du sätta på ljudet (och höja volymen). Ett riktigt larm aktiveras externt och ljudet hanteras annorlunda:
- På iPhone går riktiga larm igenom ljudlöst/stör ej/volym av/osv med hjälp av Viktiga varningar.
- På Android finns flera olika inställningar att göra för att prioritera ljud vid riktiga larm/notiser. Det finns alltså inte en generell inställning för detta som det gör på iPhone.