FAQ och support
Här hittar du svar på de allra flesta frågor. Skriv in dina sökord i rutan här nedanför.
Om du inte hittar svaret i FAQ finns kontakt till support här.
Kan jag använda appen på Apple Watch eller andra smarta klockor?
- Nej, appen Sms-livräddare är inte utvecklad för smarta klockor idag och det är oklart hur positioner förs över till systemet. Generellt avråds du från att ha appen installerad med samma profil på olika enheter eftersom det kan leda till konflikter vid larm. Du får bara larm på en enhet.
Kan jag använda en Apple Watch eller annan smartklocka för att få larmnotiser?
- Vi har noterat att det ofta är oklart var larmet hamnar, om det spelas upp på klockan eller telefonen. Vi rekommenderar att kontrollera det noga så du inte missar något larm av den här anledningen.
Kan jag ha två konton och kan jag ha appen både på min jobbtelefon och min privata telefon, eller på min telefon och min padda?
- Det rekommenderas att du endast har ett konto, annars finns risk att du vid larm upptar en plats för en annan livräddare som också skulle kunna hjälpa till. Systemet larmar upp till 40 av de närmaste frivilliga livräddarna och vi vill ju att så många som möjligt ska få larmet eftersom en del behöver tacka nej av olika orsaker. Du ska inte vara inloggad på två olika enheter med samma profil, för systemet är anpassat för ett konto och en enhet per frivillig livräddare.
Är mina personuppgifter säkra när jag registrerar mig som frivillig livräddare?
- Heartrunner Sweden AB, som äger och driver systemet Sms-livräddare, är personuppgiftsansvariga och behandlar era personuppgifter i enlighet med GDPR och sin privacy policy. Dina personuppgifter skyddas och lämnas inte ut till tredje part utan att ni tillfrågats och lämnat godkännande. Om det efterfrågas kontakt med frivilliga livräddare från region, ambulans eller till exempel anhöriga till den drabbade blir du kontaktad och sedan förmedlas kontakt endast om du först säger okej. Du kan vara trygg med att din identitet är skyddad. I enstaka fall kan även polisen begära uppgift om en insats. Om du fortfarande är tveksam så avstå från att registrera dig.
Kan någon se vem jag är när jag svarar på larm?
- Nej, inte idag. De som arbetar med systemet Sms-livräddare kan i efterhand ta reda på vem som varit på vilket larm för analys och uppföljning. Om det efterfrågas kontakt med frivilliga livräddare från region, ambulans eller till exempel anhöriga till den drabbade blir du kontaktad och sedan förmedlas kontakt endast om du först säger okej. Du kan vara trygg med att din identitet är skyddad. I enstaka fall kan även polisen begära uppgift om en insats.
Larmas frivilliga livräddare ut samtidigt som blåljusen?
- Det är endast larmcentralen som vet exakt när frivilliga larmas till ett visst hjärtstopp i förhållande till ambulans och räddningstjänst. Utlarmning av frivilliga kan rent tekniskt ske samtidigt som blåljus, men det kan finnas omständigheter som gör att det blir någon minuts fördröjning, till exempel informationsinhämtning. Systemet Sms-livräddare vet inte var blåljusenheterna befinner sig och det är heller inte information som är tillgänglig för allmänheten. Om du är i en tätort finns större chans att de är nära och snabbare, om du befinner dig på landsbygden tar det troligen längre tid på grund av avstånd, men det är slumpen som avgör. Om du har frågor om utlarmningen och tiderna så kan endast respektive larmcentral svara på det och du måste kontakta dem själv.
Hur uppdaterar jag appen?
- Precis på samma sätt som du gör med andra appar: via Appstore eller Google Play. Sök på Sms-livräddare i din appbutik så kommer appen upp och du kan välja att uppdatera om det finns en ny version. Står det istället ”Öppna” har du redan senaste versionen installerad.
Hur byter och uppdaterar jag telefonnummer i appen?
- Av tekniska skäl kan du inte byta telefonnummer själv. Du behöver då radera din profil för att sedan registrera dig på nytt i appen med dina nya uppgifter.
- Du raderar din profil genom att gå in i Profil i appen Sms-livräddare och välja Radera profil, då raderas dina personuppgifter och du kan inte längre få larm. Du hittar Profil i menyn.
- Om du inte själv kan radera din profil mejlar du ditt gamla telefonnummer via kontaktformuläret här så får du hjälp.
Var registrerar jag en hjärtstartare som inte syns i appen?
- Appen hämtar information om hjärtstartare från Sveriges Hjärtstartaregister som ägs av Svenska rådet för hjärt-lungräddning. Här registrerar du hjärtstartare. [https://www.hjartstartarregistret.se] Om det inte är du som äger den behöver du kontakta ägaren till hjärtstartaren och be dem registrera den i Sveriges Hjärtstartarregister.
Varifrån kommer informationen om hjärtstartarna? Om en hjärtstartare har fel information i hjärtstartarregistret, visas det fel i appen då?
- Den information som systemet visar om hjärtstartarna hämtas från Sveriges Hjärtstartarregister, och den information som ägaren till hjärtstartaren skrivit in i registret är den som visas i appen. Om någon registrerat öppettider och annan information felaktigt eller om uppgifter saknas gällande en hjärtstartare slår det därför igenom i appen och därmed för de frivilliga livräddare som kallas till en viss hjärtstartare. Därför är det superviktigt att registrera sina hjärtstartare med korrekta uppgifter.
Jag jobbar i vården och undrar över min roll på platsen när jag larmats via appen Sms-livräddare?
- När du larmas via appen Sms-livräddare är du på plats som privatperson, precis som de övriga frivilliga. Oavsett yrke är ni där som privatpersoner utan andra befogenheter, men med mer kunskap. Tänk på att föregå med gott exempel, använd din kompetens, men överskrid inte befogenheter som privatperson.
Jag vill inte ha larm vissa perioder, hur kan jag stänga av?
- Använd flygplansläge, det är det säkraste sättet. Du kan också logga ut ur appen tillfälligt, men då behöver du komma ihåg att logga in dig igen.
Notisen från appen på min Android-telefon visar en annan position än där jag är. När jag öppnar appen så visas däremot rätt position på kartan.
- Det är telefonens operativsystem som styr detta. Systemet Sms-livräddare får korrekt position om du öppnar appen och kikar på kartan. Du kan klicka på notisen och stänga av den om den stör. När larmet kommer svarar du JA och då hittar systemet dig och du får rätt position, om du sedan inte kan ta larmet avböjer du inne i appen. Det är alltså bra att först tacka JA. Om du sedan avbryter din medverkan påverkas varken antal övriga frivilliga som larmas eller larmet i sig.
Kan jag stänga av notisen som visas på min Androidtelefon om att appen Sms-livräddare använder min plats i bakgrunden/anger adressen?
- Den notisen kommer från din Androidtelefon och du kan ”långklicka” på notisen för att få upp alternativ om att leverera tyst eller stänga av den. Detta kan inte ändras via systemet Sms-livräddare eftersom det är ett krav från Google att appen ska skicka sådana notiser för att göra dig uppmärksam på att appen använder platstjänster i bakgrunden.
Jag vill byta lösenord, men får inget mail med kod?
- Du måste ange samma e-postadress som när du registrerade din profil. Fundera på vilken e-postadress det kan vara och försök igen. Minns du inte så kontakta supporten i din region så hjälper de dig.
Jag kan inte stänga av batterioptimering för appen på min Androidtelefon?
- Du ska ändra detta i menyn i din telefon, följ länken efter den röda bollen under Inställningar i appen och se till att listan visar Alla appar, leta reda på Sms-livräddare och välj Batterioptimera INTE.
Var någonstans kan jag få larm?
- Du som registrerat dig som frivillig livräddare i appen kan få larm i alla svenska regioner som är anslutna till systemet.
Jag saknar vår hjärtstartare på kartan i appen, hur gör jag för att den ska synas där?
- Om du saknar en hjärtstartare i vår app, men själv inte äger den, uppmana innehavaren att registrera den på hjartstartarregistret.se.
Hur ser det ut och låter när jag får ett larm i appen?
- Du kan testa hur larmet låter och ser ut i appen. Välj Testlarm i menyn så får du både se och höra hur ett larm går till. Notera att du behöver ställa in din telefon rätt för att kunna ta emot larm. Under Inställningar i appen ska du ha tre gröna bollar. Läs mer här. Observera att vid ett testlarm så tas ingen hänsyn till om hjärtstartare är tillgängliga eller inte och finns ingen sådan inom rimligt avstånd skapar systemet en fiktiv position för hjärtstartaren.
Varför måste jag godkänna Platstjänster för appen?
- Du behöver godkänna att appen använder Platstjänster, och du måste välja Alltid, annars kan vi inte hitta dig om ett hjärtstopp sker i ditt närområde. I inställningarna i din telefon behöver du godkänna Platstjänster för appen Sms-livräddare och slå på Alltid.
Hur ofta bör jag repetera min HLR-kunskap?
- Enligt Svenska HLR-rådets rekommendationer bör du en gång per år gå en repetitionskurs i HLR. Det tycker vi också är bra. Sök på nätet och se vilka kurser som finns i ditt närområde. Vi erbjuder varken utbildning i HLR eller repetitionsutbildningar. Här kan du börja leta efter HLR-utbildare i din närhet.
Om jag tackar nej till larm, innebär det att jag inte får larm i framtiden?
- Nej, oavsett hur du svarat på tidigare larm kan du plockas upp som kandidat vid nästa larm i din närhet.
Kan frivilliga livräddare ha gemensam klädsel så att vi känner igen varandra på platsen och så att jag lättare kan hämta hjärtstartare på vägen?
- Att vara frivillig livräddare och larmas genom systemet Sms-livräddare innebär inga andra befogenheter än att vara en godhjärtad medmänniska. Att ha gemensamma kläder riskerar att göra att vi ser ut som räddningstjänst eller liknande och det kan vara vilseledande. Det är bättre att du presenterar dig som frivillig livräddare, eller sms-livräddare, och visar upp appen för de du möter när du ska hämta en hjärtstartare eller kommer fram till den drabbade. Det har hittills inte rapporterats om några större problem gällande privat klädsel. Det tar också tid att byta om, tid som är för värdefull för den drabbade.
Kan man få parkeringsböter när man är på larm och vad gäller vid parkering?
- Ja, man kan få böter om man parkerar fel som frivillig livräddare, precis som vanligt. Vi frivilliga är endast hjälpande medmänniskor och de regler som gäller oss som privatpersoner gäller även när vi är på larm. Det är upp till en själv om man vill chansa gällande parkeringen. Tänk också på att parkera så att räddningstjänst och ambulans inte hindras när de kommer.
Visar appen om jag ska hämta hjärtstartare eller inte?
- Ja, systemet skickar ett antal frivilliga direkt till platsen där den drabbade är och ett antal frivilliga via hjärtstartare. Det anges i larmet i appen om du blir dirigerad via hjärtstartare och det finns en karta. Om du passerar en hjärtstartare och bedömer att du har tid att hämta upp den kan du göra det, det är upp till dig. Om det riskerar fördröja dig så avstå och skynda dig direkt till platsen istället, det är endast en rekommendation och ambulans och räddningstjänst är också på väg med hjärtstartare.
Varför visar larmnotisen ett annat avstånd än det som sedan visas i appen?
- Det kan finnas två anledningar till det:
Systemet Sms-livräddare använder den senast kända positionen som din telefon ger oss, för att välja ut kandidater som får larm. Om din telefon till exempel minns en position utanför radien får du inte larmet. Om du ofta använder appar som positionerar dig finns en mer aktuell position på dig i telefonen. Om du inte har varit aktiv på telefonen på en stund minns den en tidigare position. Hur du använder din telefon påverkar alltså om du får ett larm eller inte och detta kan också ge en diff mellan avståndet som anges i larmnotisen och det avstånd som sedan visas i appen. Det är först när du tackar ja som vårt system kan positionera dig exakt.
Den andra anledningen är att det första avståndet räknas fågelvägen medan det avstånd som sedan visas i appen är via en navigerad rutt med ditt förvalda färdmedel, t.ex. bil. Det kan alltså vara betydligt längre om vägen inte går rakt till den nödstallda, t.ex. runt ett geografiskt hinder som en sjö.
Ser inte JA- och NEJ-knapparna vid larm, varför blir det så?
- Detta beror ofta på att du ställt in större text på din telefon, därför ökar vissa element i appen i grad, och på vissa skärmstorlekar hamnar knapparna utanför skärmen. Återställ storleken på text i inställningarna i din telefon så löser det sig.
Vad gör jag om jag har tekniska problem med appen?
- Testa att starta om telefonen först, om det inte hjälper ska du avinstallera appen och ladda hem den igen, då får du även den senaste versionen. Om det inte hjälper får du gärna rapportera eventuella tekniska problem. När du tar kontakt ska du i så fall ange mobiltelefonmodell och operativsystemsversion för att underlätta hanteringen, och beskriv problemet tydligt så att vi snabbt förstår vad det gäller.
Hur avregistrerar jag mig?
Det gör du i appen under Inställningar. Gå till din profil och klicka på Logga ut och radera din profil, då raderas dina personuppgifter. Kontakta oss annars via kontaktformuläret i appen så kan vi hjälpa dig.
Jag fick ett larm och det visades ett avstånd, men ingen exakt position, varför blev det så?
- När larmet kommer visas först avståndet beräknat på den senast kända positionen för dig fågelvägen till den nödställde, först när du svarar JA blir positionen uppdaterad och adressen visas på kartan, då kan du alltså se hur långt det faktiskt är till den drabbade via en rutt med ditt förvalda färdmedel, t.ex. bil.
Om du svarar ja eller nej påverkar inte antalet övriga utlarmade frivilliga livräddare, det påverkar inte heller larmet i sig. Om du efter att du tackat JA anser att det är för långt så kan du avbryta larmet i appen. Du avbryter då endast din egen medverkan och det är helt okej. Det kan vara bra att veta att upp till 40 frivilliga larmas, och ambulans och räddningstjänst är alltid på väg.
Jag tackade ja först och avbröt sedan, är det okej?
- Att först tacka ja och sedan avböja är okej. Vi rekommenderar att du först tackar ja och sedan gör en bedömning om du kan ta larmet eller inte. Du kan behöva ta ställning till om det är rimligt att ta sig till platsen på kort tid, om den drabbade råkar befinna sig på fel sida motorvägen eller andra sidan sjön och liknande. Om du tackar ja, nej eller avböjer efter att du tackat ja påverkar inte larmet i övrigt. Upp till 40 av de närmaste frivilliga larmas till platsen. Ambulans och ofta även räddningstjänst är alltid på väg.
Jag fick ett larm men det var ett geografiskt hinder i vägen (sjö, flod, väg eller annat). Kan inte systemet ta hänsyn till sånt?
- Nej, idag kan systemet inte ta hänsyn till geografiska hinder utan de frivilliga i närheten väljs ut baserat på den senast kända positionen och avståndet fågelvägen till den nödställda. Det kommer sannolikt att ändras i framtiden för att underlätta för er frivilliga.
Jag fick ett larm, men det saknades portkod så jag kunde inte komma in och hjälpa till. Hur ska jag göra?
- Prova att knacka, ropa eller ringa på en grannes porttelefon. Du kan inte kontakta 112 för det är inte säkert att den som svarar kan komma åt information i larmet. Sms-livräddare samarbetar med SOS Alarm och Sjukvårdens larmcentral för att i större utsträckning ge mer information i larmen gällande hur ni tar er in, liksom att larmcentralen ska använda möjligheten att uppdatera larmet med portkod och annat om det saknas initialt.
Jag får inget ljud vid larm på min Androidtelefon, varför är det så?
- På Androidtelefoner är det volymen för Medialjud som styr larmljud. Se till att det är på, och högt nog, så kommer du höra larmen igen.
Ambulans och räddningstjänst var redan på plats när jag kom, varför kan jag inte få ett meddelande om det så jag slipper åka dit?
- När blåljusen är framme skickar de info till larmcentralen. Vårt system har dock inte tillgång till denna info. Larmcentralen kan avbryta Sms-livräddare-larm om nya uppgifter tillkommer, men har inte information om var alla frivilliga befinner sig. Att avbryta ett larm gäller då samtliga frivilliga individer, även de som eventuellt redan är på plats och hjälper till, vilket kan skapa förvirring. Det är såklart frustrerande att som frivillig mötas av blåljus som redan är på plats, men slumpen avgör ju också vem som kommer först, nästa gång kanske det är du, och därför är det viktigt att svara JA på larm varje gång, när man har möjlighet. Många gånger kan man också vara till hjälp även om blåljusen redan är där, kanske trösta en anhörig, hålla upp dörrar, bära väskor osv. Läs mer här om hur du kan göra när du kommit fram.
Jag fick inte larm men min kollega/kompis fick, varför?
- Det finns flera anledningar till att du eventuellt inte får larm:
Idag finns över 130 000 frivilliga livräddare anslutna till Sms-livräddare och det gör att systemet ofta når dagens maxgräns på 40 personer, som är i närheten och väljs ut som kandidater vid larmen. Det kan vara en orsak till att du vid något tillfälle inte fått larm, du kanske var den 41:a frivilliga. Har du dubbelkollat att de gröna bollarna under Inställningar i appen är gröna? Det är viktigt att du tillåter platstjänster ALLTID, och att du tillåter notiser. För Androidtelefoner är det batterioptimering som brukar kunna ställa till det, den blockerar platstjänster och bakgrundsuppdateringar. Det är en inställning som behöver göras i telefonen. - En annan orsak är att din telefon inte alltid vet exakt var du är precis när larmet kommer. Vårt system använder den senast kända positionen, som din telefon ger oss, för att välja ut kandidater som får larm. Om din telefon till exempel minns en position utanför radien får du inte larmet. Om du ofta använder appar som positionerar dig finns en mer aktuell position på dig i telefonen. Om du inte har varit aktiv på telefonen på en stund minns den en tidigare position. Hur du använder din telefon påverkar alltså om du får ett larm eller inte och detta kan också ge en skillnad mellan avståndet som anges i larmnotisen och det avstånd som sedan visas i appen. Det är först när du tackar ja som vårt system kan positionera dig exakt. Ta därför för vana att först tacka ja till larmet och sedan göra bedömningen om du kan ta dig till platsen eller inte. När du avbryter din medverkan i appen och påverkar det varken larmet i sig eller övrigt antal utlarmade frivilliga.
Jag hörde att andra i närheten har fått ett larm, har jag missat larm i närheten?
- Ja, så kan det vara. Även om du upplever att du var nära så är inte geografisk närhet den enda parametern som systemet använder för att välja ut kandidater vid larm. Se till att du tillåter Platstjänster Alltid och inte har batterioptimering aktiverat för appen på Androidenheter. Detta kan du se genom att de tre bollarna under Inställningar är gröna och att du har den senaste versionen av appen installerad. Om du har frågor om larm som skickats ut eller inte vid någon tidpunkt så hänvisas du till aktuell larmcentral.
Min granne fick ett hjärtstopp förra veckan, varför fick jag inget larm?
- Den frågan kan inte besvaras, det är inte alla larm som skickas till vårt system. Det avgörs från fall till fall på larmcentralen. Kontakta din lokala larmcentral om du har fler frågor.
Det kom ett larm men telefonen bara vibrerade, varför blev det så?
- Om du har en iPhone öppnar du Inställningar och ställer in om larm ska gå igenom ljudlöst/stör ej osv. På Android finns idag ingen sådan funktion, larmljudet är kopplat till Medialjud på din telefon och det är den inställningen du behöver se över. Appen är inte utvecklad för smarta klockor. Om du har appen på din smartklocka kommer inte notisen spelas upp korrekt på telefonen.
Jag fick ett larm och skulle hämta en hjärtstartare som var längre bort än vad platsen för larmet var. Är det bättre att jag tar mig direkt till den drabbade istället?
- Vid larm får du som frivillig uppdraget att antingen ta dig direkt till den nödställda eller att hämta en hjärtstartare. Vem som får vilken uppgift bestäms av i vilken tidsordning de frivilliga accepterar larmet. Systemet hänvisar till närmaste tillgängliga hjärtstartare, men eftersom det inte alltid finns en tillgänglig hjärtstartare längs vägen till den drabbade kan avståndet ibland bli långt. Heartrunner som utvecklar systemet Sms-livräddare arbetar kontinuerligt med utveckling av systemet för att ge er en så bra vägbeskrivning som möjligt och metoden för hur ni väljs ut, fördelas och vägleds till hjärtstartare eller nödställd utvecklas och förbättras hela tiden. Om du anser att du tappar för mycket tid genom att hämta en hjärtstartare långt bort kan du istället välja att ta dig direkt till den nödställda. Det är upp till dig. Ambulans och ofta även räddningstjänst är också på väg med hjärtstartare.
Jag fick ett larm men när jag accepterade var det borta, vad hände?
- Larmcentralen kan avbryta larm om ny information tillkommer gällande den som drabbats: personen kanske kvicknade till eller det kan vara omständigheter på plats som gör att frivilliga inte ska larmas. Det finns kriterier för utlarmning, och frivilliga ska till exempel inte larmas vid suicid eller olyckor. Att larmet försvinner kan också bero på nätverksproblem där du är, och att informationen som systemet försöker skicka inte kan tas emot av din telefon. Svajpa fram notisen för larmet eller gå till notiscenter på din telefon och klicka igen, det kan få din telefon att hämta data en gång till.
Vad händer efter att jag sprungit på larm?
- Efter att du accepterat ett larm får du en enkät med frågor om vad du gjorde och vad som hände. Den skickas till din telefon inom ett par timmar efter larmet. Frågorna i enkäten ligger till grund för de kvalitets- och vetenskapliga utvärderingar som görs av systemet Sms-livräddare. Svaren är också värdefulla för uppföljning i de regioner som är anslutna till systemet. Det är alltså så dina svar används och det är därför viktigt att du svarar på enkäten.
Kan jag få veta hur det gick för den drabbade?
- Det är information som Sms-livräddare inte har tillgång till på grund av patientsekretessen. Det är möjligt, men ovanligt, att regionen får kännedom om utgången. Du kan dock prova att ställa frågan till regionen. I vissa fall tar anhöriga eller överlevaren själv kontakt med Sms-livräddare för att få reda på vilka frivilliga som hjälpte till på plats. De vill ofta tacka för hjälpen och få veta mer om händelseförloppet. Då kontaktas du och får en fråga om det är okej att anhöriga/överlevare kontaktar dig.
Kan jag registrera mig som frivillig livräddare om jag har kunskaper i HLR men är under 18 år?
Nej, för att registrera dig som frivillig livräddare ska du vara över 18 år och ha kunskaper i HLR. Åldersgränsen och kravet att vara myndig är satt tillsammans med 112 och anslutna regioner med bas i juridiken och för att det ska kunna forskas på systemet utan ytterligare medgivande. Du behöver också kunna ta egna beslut om att frivilligt hjälpa till med något som handlar om liv och död för en annan människa. Vi gör dessvärre inga undantag, även om du har både kunskap och engagemang.
Varför fanns inga hjärtstartare på kartan när jag fick larm?
När du accepterar larmet får du en karta direkt till den drabbade personen eller via närliggande hjärtstartare. Om du blir larmad direkt till den drabbade kommer inte hjärtstartare att visas på kartan.